About Me

My photo
Temerloh, Pahang, Malaysia
it's enjoyable to see everyone happy and optimist in their life. but it's more enjoyable to see everyone happy on their own big day. cheers

klik klik ^^

Followers

i love comment

Tuesday, August 25, 2009

entri kali ini ada sedikit isu

masih ingat lagi kah korang masa colgate digembar-gemburkan sbg salah satu produk yang tidak halal?

aku tau korg masih ingat lagi.erm..

tahukah korang apekah definisi halal itu sebenarnya?


halal dari segi makanan itu ialah memakan makanan yang tidak diharamkan syarak dari segi pembuatan dan pengeluarannya.


bnyak perkara yang bermain di fikiran aku beberapa taun kebelakngan ini mengnai isu halal haram di malaysia ni.
colgate turut tersenarai dalam list kemusykilandiriku..

entah kenapa...aku kurang paham, kenapa barang toileteries seperti colgate ni perlu atau dalam erti kata lain wajib ada logo halal? sedangkan lau kiter tgk toileteries lain, takder pon gelabah letak logo halal.org pon tak complain. apesal ek? aku perasan perkara ni sbb aku juga menggunalkn toileteries yang tidak mempamerkan logo halal kecuali la safi(tu pon produk cina). korang tau tak? walaupun industri utama malaysia ialah menufacturing atau peneluaran, tapi malaysia masih lagi menimport byk barangan keperluan, pakaian mahupon makanan..
oleh kerana barang2 ini dikilangkan di luar negara, jadi, JAKIM telah mengapprovekan beberapa logo halal dari negara luar dari malaysia.

contoh barang yang banyak malaysia import ialah dari


thailand
china


korea pon ader.
dan lain2 lagi

so, lau korang jumpe produk keluaran negar2 tertera dengan logo halal dari negar amereka, jgn was2 pula yer. sbb JAKIM memng recognize logo2 ni sumer(based on my research)


tapi haritu aku terbaca kat satu kotak berus gigi baru aku beli keluaran ORAL-B. dia panggil berus berus gigi aku tu bristle. setau akula kan, bristle tu digunakan untuk bulu BABI. yep.bristle is such as on a pig's back. tp tak tau la kan lau dia maksudkan bristle lain. mebi a stiff fiber (coarse hair or filament);natural or synth


etic.aku pon tak pasti yang tu. tp sebagai pengguna, islam pulak tu, aku cam musykil jugaklah.tp tidaklah sampai syubhah..

erm.. tapi aku percaya(sedapkan hati) dan berharap yg bulu yg digunakn untuk wat berus gg tu bukanlah dari bulu babi. korang tau kan, babi ni perlbagai gune..sume part leh hasilkan barang.
aku takut wo gune berus gg yang diperbuat dari bulu babi ni. sbb..





aku takut jd camni ha...


tak ke haru..huhuhhuhu

No comments: