About Me

My photo
Temerloh, Pahang, Malaysia
it's enjoyable to see everyone happy and optimist in their life. but it's more enjoyable to see everyone happy on their own big day. cheers

klik klik ^^

Followers

i love comment

Monday, October 5, 2009

saya berjabat tangan denagn tun mahathir (TM) tadi tau..

do not simply quote any words or download any pictures from my blog. you have to seek for my permission or at least give me a notification. your cooperation is much appreciated.tq!


siang tadi jam 10 pagi bertempat di dewan aspirasi uiTm Terengganu, seorang negarawan yang disegani bukan shaja di malaysia malah di dunia telah melangkahkan kaki ke sini.






tun mahathir...

first time jumpa beliau in person dan aku tak lepaskan peluang ni untuk bersalaman dengan beliau.. ternyata beliau seorang yang amat aku kagumi.. berkarisma dan masih mempunyai tarikan serta pesona yang tersendiri.

seawaktu menyampaikan ceramah bertajuk
Dari Minda Tun: ketuanan melayu tu,
beliau banyak kali tersasul sebut itu dan ini.. biasalh, beliau tetap manusia biasa yang sudah meningkat usia.
walaupun ceramah yang di berikan adalh sekadar satu jam sahaja, ditambah pula dengan sesi soal jawab selama hampir sejam juga, aku merasa ralat kerana tidak berkesempatan untuk menanyakan beliau soalan.


antara soalan yang ingin aku kemukaakn adalh mengenai gagasan satu malaysia yang telah diperkenalkan oleh pm kita yg terbaru ini, najib tun razak.. soaln ni jug asbnanyer telah ditanyakan oleh salah seorang pndebat uitm, tp aku percaya, walaupon soalan yang seakan2 sama, tp jawapannya pasti ada sedikit perbezaan..



aku ingin mengetahui benar pendapat peribadi tun tentang konsep satu malayisa ini.. adakah ini merupakah satu agenda terdesak kerajaan dalam mendapatkan sokongan bangsa lain, terutamanya dalam PRU akan datang. dan, bolehkah melayu, pada pandanag beliau untuk terus hidup dalam pasti yang begitu besar ini, sedangakn kita sudah tahu, semestinya kaum melayu itu lebih banayk mengalah. kerana apa? kerana melayu itu sendiri kurang berkuasa di tanah tumpah darah sendiri dan tidak layak menyebut2 ketuanan melayu( seperti yg tun nyatakan dalam ucapan tun)



memetik anatra ucapan beliau daalm ceramah pagi tadi, beliau ada mgatakan pendapat beliau yang kaum melayu yang majoriti ini telah berpecah kepada dua jenis yakni :


1 melayu yang nasionalis tanpa membelakangkan agama.. 2 melayu yg menggunakan agama untuk meraih sokongan..

hah..pastinya kita tau maksud di sebalik melayu yg ini dan melayu yang itu ini...
jd melayu. ayuh! fikirlah sejenak tentang perkara ini. bukankah membahgikan melayu kepada dua kelompok ini seolah2 menjadikan kaum melayu ini smaa2 sahaja minorit seperti kaum yg lain.??




di awal creamah beliau, maisurah sulong telah mendeklamasikan sajak ciptaan beliau, melayu mudah lupa dan terasa meremang bulu roma tatkala menddengar deklamasi sajak tu... lau korang masih ingat lagi dlm entry terdahulu, ada menceritakan tentang 7 pemuisi di pesta dungun..ha..maisura tu turut serta dalam majlis malam tu.. memang beliau seorang yg berbakat besar....



long live TM~

2 comments:

shahmivec said...

belum salam ngan tun bek lagi hahaha

cz said...

nt la salm dgn tun bek..nntikan kemunculanku..disember ini..pasti gegar..hahahahhaha